top of page

Arvioinnin kehittäminen ja keskustelu arvioinnista ovat koko kouluyhteisön asioita

Perusopetuksen opetussuunnitelman uudistettu arviointiluku astui voimaan 1.8.2020 alkaen ja keväällä julkistetaan ensi syksynä voimaan astuvat päättöarvioinnin kriteerit, joiden mukaiset arvioinnit annetaan jo keväällä 2022. Syksyllä 2021 alkaa myös kuudennen vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereiden laatiminen perusopetuksen nivelvaiheeseen. Opetushallitus on avannut päättöarvioinnin kriteereiden kommentointikierroksen tänään. Kannustamme tutustumaan luonnokseen ja jättämään kommentteja Opetushallituksen verkkosivuilla 28.8.–25.9.2020 välisenä aikana.

Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO järjestää perusopetuksen opettajille kurssin arviointiluvun paikallisen käyttöönoton tueksi. Kehitetään arviointia yhdessä! – arviointitiimit arvioinnin kehittämisen tukena -kurssi toteutetaan verkko- ja lähitapaamisten ja omassa arjessa toteutettavien välitehtävien sekä vertaisverkkokeskustelujen avulla. Kurssilaiset tapaavat kouluttajat ja muiden koulujen opettajia tänä syksynä enimmäkseen verkkotapaamisissa, joissa jakaannutaan välillä pienempiin ryhmiin ja koostetaan ajatuksia verkkoseinille. Verkkotyöskentely mahdollistaa yhteisöllisen kehittämisen ja ajatusten vaihdon helposti myös eri koulujen välillä.  

Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen, perusopetuksen sekä lukion opettajille suunnattu Arviointiosaaminen pedagogisena työvälineenä -kurssi toteutetaan taas keväällä 2021 MOOC-kurssina. 


KAARO-uutiskirje 3/2020 on nyt myös julkaistu! Voit lukea sen täältä.


Tervetuloa mukaan kursseillemme, oppimaan ja ajattelemaan yhdessä! 


Marja Tamm  

projektipäällikkö 

KAARO-verkosto 

HY__LP11_kasvaP_FI_B3____BW.jpg
Oulu_uni_logo_mv.png
AaltoYliopisto_logo_mv.png
UEF_eng_pysty_1_black.png
ulapland_MV_logo.png
aalogobasic4c_MV.jpeg
University of Jyväskylä logo.png
UTU_logo_FI_RGB.png
Rahoituslähteet:
OPH_rahoittaa_musta.png
OKM_FI_2rivi_logot_ISO._läpinäkyvä.png
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube

©2023 by Kansallinen arviointiosaamisen kehittämisverkosto KAARO

bottom of page